Galleri og afholdte arrangementer

Den blinde fortalte de døve om Fur

Af Henning Færmann

Høreforeningen afviklede søndag den 8. august 2021 en udflugt til Fur. Foreningens medlemmer har større eller mindre udfordringer med hensyn til deres hørelse. De er dog ikke helt døve. Der deltog ca. 30 medlemmer og ledsagere. Der var derfor også nogle med, der var normalthørende.

På Fur fik de efter en middag på Færgekroen følgeskab af en lokal guide, John Bertelsen. John ledte bussen rundt på den lille ø og fortalte levende om alt, hvad man så langs vejene. Bussens chauffør blev dirigeret med klare ordrer om at dreje skarpt til venstre eller blødt til højre. Det var imponerende al den stund, John Bertelsen er helt blind.

John Bertelsen fortalte, at han var født og opvokset på øen som seende, og at han først blev blind, da han var voksen. Alligevel var det imponerende.

John Bertelsen er sit handicap helt bevidst og kom undervejs med mange sjove pointer om det manglende syn. Bussens chauffør mente, at han tidligere havde kørt med John Bertelsen som guide, men denne mente aldrig at have set chaufføren.

John Bertelsen fortalte om de mange fisk, der stiger op af havet ved havnen. Efter den årlige skaldyrsfestival den sidste lørdag i maj bevæger de sig rundt på hele øen, hvor vi så kan nyde synet af dem hele sommeren.

John Bertelsen fortalte også levende om gelænderbanden og de udfordringer de lokale har med ministeriets folk om et gelænder på Bette Jenses Hyw. Selvfølgelig var foreningens medlemmer også ude og prøve, om de kunne komme op på gravhøjen trods det manglende gelænder.

Turen sluttede af ved Herrens Mark. Det er en lille café med en utrolig udsigt. Bag caféen er der et lille lokalt mandemuseum. I disse krænkelsestider var det helt befriende, at nogen tør at lave et museum, der i den grad krænker ligestillingsdebattørerne og den gode smag for udsmykning af et hjem. Man skal nok selv se det, hvis man ikke ved, hvad det er, der udstilles, når de udstillede genstande består af effekter, som gifte mænds hustruer ikke ønsker i hjemmet.